Het belang van software binnen uw organisatie

Connections
30 juni 2018

Een softwaretraject kunt u vergelijken met het bouwen van een huis. Het voortraject is doorslaggevend voor het resultaat. De koper of opdrachtgever heeft van tevoren al een beeld van hoe het huis eruit komt te zien en zijn voorkeuren. Echter, een architect erbij betrekken is wel gewenst. Direct starten met bouwen is simpelweg geen optie. De architect gaat met de opdrachtgever in gesprek en tekent het huis volledig uit, zodat deze op de juiste en gewenste manier gebouwd en gerealiseerd wordt. Voordat het huis wordt gebouwd is elk detail volledig doordacht en in kaart gebracht. De koper kan vertrouwen op een mooi resultaat.

“Zo stevig als een huis”
De opbouw van een softwaretraject is vergelijkbaar. Ieder traject ontstaat vanuit een vraag of wens. Net als bij de bouw van een huis, start je niet direct met ontwikkelen. Over de bouw van een mooi en betrouwbaar huis wordt goed nagedacht. Dit geldt ook voor een softwaretraject. Als u namelijk echt een passende softwareoplossing wilt, die u blijvend winst, efficiëntie of een kostenbesparing oplevert, dan is het belangrijk dat die oplossing ‘zo stevig staat als een huis’. Om dit te realiseren is een architect nodig. Een architect die de bouwtechnieken, aandachtspunten en mogelijkheden kent en in kaart brengt. Maar ook een gesprekspartner die de juiste vragen stelt om daadwerkelijk te doorgronden wat u wilt en wat de organisatie nodig heeft.

Een softwaretraject doorloop je samen(!)
Wij geloven dat het essentieel is om van tevoren (écht) duidelijk te hebben wat het doel is van een passende softwareoplossing. Dit vraagt naast verkennende en diepgaande gesprekken ook om een gedegen inventarisatie van het ict- en softwarelandschap binnen uw organisatie. Software staat namelijk niet op zichzelf. Een goed ingerichte, stabiele ict-infrastructuur is een belangrijke basis om software (soepel) te laten werken, maar ook de mensen en processen binnen uw organisatie zijn een belangrijke factor.

"In tegenstelling tot het bouwtraject van een huis, waar alles op het moment van bouwen tot op de centimeter is uitgetekend, is een softwaretraject veranderlijk."

Maar bovenal: een softwaretraject doorloop je samen. Van begin tot eind. In tegenstelling tot het bouwtraject van een huis, waar alles op het moment van bouwen tot op de centimeter is uitgetekend, is een softwaretraject veranderlijk. De technieken en daarmee de mogelijkheden ontwikkelen doorlopend. Ook krijgt u mogelijk nieuwe inzichten of wensen tijdens het traject. Dan kunnen we bijschakelen. Het ontwikkelen van software is geen project, maar een traject waarin we samen met u optrekken, u actief informeren over de voortgang en bijschakelen waar dat gewenst of nodig is.

Waarom is software dan zo belangrijk?
Een passende softwareoplossing kan een verschil maken voor uw onderneming. Om dit te onderstrepen delen wij graag de volgende klantcase met u:


‘Meer inzicht in bedrijfsprocessen en minder producten retour’


Een versleverancier van kant-en-klare producten voor Jumbo, Plus en MCD-Supermarkten wilde het retourproces van hun producten verbeteren. Na een aantal gesprekken en een duidelijke afstemming werd voor de buitendienstmedewerkers een specifieke plug-in en applicatie ontwikkelt. De oplossing bevat een directe koppeling naar het boekhoudsysteem, waardoor informatie niet langer wordt overgetypt, maar één op één wordt doorgezet naar de orderinformatie.

Daarnaast worden, met de verworven data uit de applicatie, rapportages gegenereerd. En dat levert grote winst op, omdat er nu meer inzicht is in geografische verschillen en seizoensinvloeden. Het aantal retouren is binnen een half jaar met 4% afgenomen en de verwachting is dat die lijn zich doorzet. Kortom, tijdwinst, efficiënter werken en een aanzienlijke kostenbesparing.

Een gesprekspartner met oog voor het totaalplaatje
Deze klantcase is een goed voorbeeld van een traject waarin oog was voor het totaalplaatje om zo een blijvend verschil te maken. In het verleden hebben wij al diverse organisaties mogen helpen met:

  • het volledig digitaliseren van hun administratieve processen (o.a. papierloos werken);
  • het efficiënter omgaan met uren- en projectregistratie;
  • het creëren van dashboards om m.b.v. bedrijfsdata primaire bedrijfsprocessen te verbeteren;
  • het creëren van single sign-on portalen waar eindgebruikers slechts één keer in te loggen om rechtstreeks toegang te krijgen tot alle applicaties;
  • etc.

De inrichting van ICT binnen een bedrijf is een ingewikkeld proces. Vroeger dacht men vanuit concrete producten en oplossingen; de techniek stond centraal. Tegenwoordig vormt het zo efficiënt mogelijk inrichten van bedrijfsprocessen het uitgangspunt. Mede daarom zorgen wij er eerst voor dat alle (relevante) bedrijfsprocessen in beeld zijn. Vanuit daar wordt gekeken naar hoe ict een onderscheidende rol kan innemen binnen uw organisatie.

Om het volledige plaatje van ‘de architect tot en met het aannemersbedrijf en de bouw’ te realiseren, hanteren wij een breed dienstenaanbod, waaronder: bedrijfssoftware (ERP/CRM), BI & analytics, maatwerk & apps, clouddiensten (waaronder Microsoft Office 365 & Azure), ICT-beheer, beveiliging & back-up, hardware & infrastructuur en telefonie.

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u nog vragen? Ik help u graag verder met uw automatiseringsvraagstukken!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections