Het werk van Alan de Jong

Connections
02 april 2021

In dit artikel legt Alan de Jong uit wat zijn functie als Technisch Consultant inhoudt. Ben jij benieuwd naar het werk van Alan? Lees dan gauw mee:

Wij vroegen Alan wat zijn rol was binnen het project:
Om te beginnen heb ik in 2016 al eerder samengewerkt met van Noordenne. Destijds was het mijn taak om de nieuwe infrastructuur te implementeren. Kortom, we kennen onze relatie. Voor dit project ben ik samen met de engineers en Bart Boer (relatiebeheerder) bezig geweest. We hebben een plan van aanpak opgesteld voor van Noordenne Glas. Mijn rol hierin is het neerzetten van onze ideeën/visie. In onze plan van aanpak kun je bijvoorbeeld denken aan: migreren van exchange server naar O365, de huidige firewall upgraden, implementeren van Power BI etc. Aan de hand van dit advies maken wij een urenbegroting en delen wij dit met onze relatie. Ik zorg ervoor dat onze relatiebeheerder, Bart Boer ondersteund wordt op technisch gebied. Na goed overleg hebben wij een plan van aanpak en kunnen we hier naartoe werken. Ik heb hierdoor ook vaak contact met onze relatie.

Note: de relatiebeheerder komt regelmatig langs om te sparren. Bij Aspect ICT zorgen we ervoor dat we een paar keer per jaar op locatie komen. Wij geven advies op basis van de nieuwste ontwikkelingen en kijken altijd of het past bij hun omgeving. Waar wil je staan als organisatie?

Op welke manier heb jij de benodigde hardware en software in kaart gebracht?
We komen vaak bij onze relatie over de vloer. Hierdoor weet je welke hardware/software ze gebruiken. Aan de hand van onze plan van aanpak weten we wat er nodig is. Mede door mijn eigen ervaring (+/-20 jaar) weet je ook wat voor soort omgeving ze hebben. Door mijn technische skills zet ik samen met mijn collega’s een aantal onderwerpen op papier. Voordat we het implementeren delen we dit advies ook met onze relatie. Wat vind je hiervan? Kun je je hierin vinden? Zo sparren we met elkaar om uiteindelijk een goed product neer te zetten waar we samen over nagedacht hebben en achterstaan.

Hoe maak je hier vervolgens een advies?
Door in onze plan van aanpak een urenbegroting op te stellen. Wij vullen dit aan met evt. hardware en software licenties. Als voorbeeld: het implementeren van Microsoft 365 kijken we naar de aantal eindgebruikers. Door dit in kaart te brengen weten wij ook wat voor licenties we nodig hebben. Waarvoor wil je het gebruiken? Wil je teams erbij hebben? Is het alleen voor e-mailen? Wil je SharePoint erbij hebben? Door in gesprek te gaan weten we ook welke onderdelen we inzetten. Op basis van de wens van onze relatie maken wij een plan van aanpak. Uiteindelijk is het een samenwerking.

Welke onderwerpen komen er aan bod in zo’n advies?
De dingen we net benoemd hebben. We hebben het voornamelijk over de uren die gemaakt worden. Eventueel issues bij de eindgebruikers? Waar lopen ze tegen aan? Daarnaast is het ook belangrijk om de eindgebruikers op te leiden. Wat gaat er veranderen? Hebben we een handleiding? Wij kunnen dit heel mooi en technisch neerzetten, maar als dit niet duidelijk overkomt dan is het voor de eindgebruiker een mislukt project. Kortom, wij geven het advies om de eindgebruikers hierin mee te nemen. Waar zijn we mee bezig? Wat zijn de aanpassingen? Als voorbeeld: Power Bi rapportage waardoor ze minder met Excel hoeven te werken. De eindgebruikers kun je hierin meenemen. Het voordeel is dat ze minder handmatig werken, sneller kunnen vergaderen via teams etc. Wij stellen ook altijd voor om trainingssessies te houden.

Hoe draag je dit advies vervolgens over aan de engineers die het moeten uitvoeren?
Als het een voor mij relatief onbekend relatie is nemen we vaak contact op met de engineers. We kijken naar onze visie/ideeën en of het past bij de omgeving van onze relatie. Ik vraag ook altijd aanvullende informatie aan de engineers. Als het plan is uitgewerkt dan laten we dit ook reviewen door de engineers. De engineer kent onze relatie toch iets beter. Als de klant akkoord geeft, dan komt er een project kick-off. We nemen het gezamenlijk door, en stap voor stap wat er moet gebeuren. De projectleider zit dan ook vaak bij de kick-off. Voor mij is het technisch gedeelte interessant en ben ik ook vaak een vraagbaak voor de engineers.

Hoe bewaak je de totale voortgang van het project?
De voortgang wordt bewaakt door onze projectleider. Het is voor mij belangrijk om nauw te schakelen met onze projectleider maar ook met onze engineers op locatie.

Hoe vindt het contact plaats tussen de klant en jou over de voortgang?
Bij het maken van een plan van aanpak hebben we een uren begroting gemaakt. Dit delen wij met onze relatie (ICT verantwoordelijke). Welke afspraken hebben we gemaakt? Lopen we op schema? Alle project documenten zetten wij in teams en delen dit ook met onze relatie. De ICT verantwoordelijke kan zien wat de huidige status is. Aan de hand van kleuren kunnen ze dit op afstand monitoren. Wat is er afgehandeld? Wat is in behandeling? Zijn er meer of minder uren gemaakt dan gepland? De engineers hebben hierdoor dagelijks contact met onze relatie om ze hierin mee te nemen. Afhankelijk van hoe groot het project is neemt de projectleider dagelijks/wekelijks contact op met de ICT verantwoordelijke. De engineers zullen uiteindelijk op tijd aan de bel trekken. Mocht het niet lukken dan moeten we snel actie ondernemen. Kortom, we schakelen nauw met elkaar om het project in goede banen te leiden.

Ik ben Alan en ik ben werkzaam als Technical consultant! Ook interesse in een functie als Alan? Bekijk hier de vacatures.

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections