Het werk van Arjen Jongeneel

Connections
09 april 2021

Wij vroegen een aantal medewerkers van Aspect ICT naar hun ervaringen, drijfveren en wat het werken voor Aspect ICT zo leuk maakt. Ben jij benieuwd naar de antwoorden van Arjen? Lees dan gauw mee:

Wanneer ben je in dienst gekomen?
Dat is alweer 20 jaar geleden. Er is in die tijd veel gebeurd.. ik ben 48 jaar geleden geboren en opgegroeid in Papendrecht. Na mijn opleiding Bedrijfseconomie ben ik op zoek gegaan naar werk in ‘95-‘96. In die tijd had je nog geen LinkedIn en internet was in opkomst. Op de boekhouding van Grootlnt., een internationaal bedrijf in de Offshore, heb ik boekhouden in de praktijk geleerd. Na anderhalf jaar ben ik bij Unit4 gaan werken op de helpdesk, en na 9 maanden werd ik door een kennis gevraagd om bij A&C Computers in Alblasserdam te komen werken. Daar heb ik veel geleerd op het gebied van de bedrijfssoftware van Exact. Collega’s Henk Kraaijeveld en Karel Heijstek waren in die periode ook enige tijd werkzaam bij dit bedrijf. In 2000 werd het bedrijf opgesplitst en dit was voor mij de reden om verder te gaan kijken naar een ander leuk bedrijf in de omgeving dat ook iets deed met Exact en Unit4. Zo ben ik bij de ‘De Giessen’’ = het huidige Aspect ICT terecht gekomen per 1 november 2000.

En toen?
Veel bedrijven voerden hun administratie nog in de DOS-programma’s. Voor een update had je dan een stapel 3.5inch-diskettes nodig. De uitdaging was om de diskettes onbeschadigd te houden om niet op een van de diskettes een ‘fatal-error’ te krijgen. In de jaren na de diskettes werden cd’s (met hun eigen ‘uitdagingen’) steeds meer gebruikt voor software-updates. Gelukkig leven en werken we nu in een tijd waarin alles via internet te downloaden is. Alhoewel ik me de eerste ‘internet’ update via een faxmodem 56K nog goed kan herinneren, niet alleen de trage verbindingen maar ook het heerlijke ‘nostalgische’ geluid van dit modem om met het internet verbinding te krijgen.

Wat hebben alle ontwikkelingen voor jouw functie betekend?
De functie ‘’Softwareconsultant’’ is breder geworden in de ruimste zin van het woord. De eerste jaren bij de Giessen/Aspect ICT waren we vooral bezig met uitdagingen die op dat moment bij relaties speelden. Enkele grote uitdagingen in de begintijd waren de BTW wijzigingen van 17,5% naar 19% per 1-1-2001 en de overgang van HFL naar Euro per 1-1-2002. De jaren erna stonden in het teken van migraties naar Exact Globe 2000 en later Exact Globe 2003. Als ik terugdenk aan de beginjaren bij De Giessen/Aspect ICT denk ik dat we als softwareconsultants ‘’onbewust’ behoorlijk gefocust geweest zijn op het product ‘Exact’ en het product ‘Multivers’. De functionaliteit van het product was het uitgangspunt om de relatie te bedienen. De focus op het product veranderde langzaam maar zeker richting de focus van de relatie. Daarom zijn we nu al een aantal jaren ‘bewust’ bezig met vragen:
• Wat is voor de relatie echt belangrijk?
• Waar wil de relatie met z’n bedrijf over 2 tot 5 jaar staan?
• Hoe kunnen we dat gezamenlijk met de relatie bereiken in het besef dat applicaties hulpmiddelen zijn en data strategie een steeds grotere rol gaat spelen?

Hoe ziet je werkdag er nu uit?
Mijn werkdag begint ’s morgens na het ontbijt door even berichten te checken op m’n telefoon. Daarna ga ik naar een relatie, naar de zaak of in deze periode werk ik thuis. Eenmaal bij de relatie aangekomen zoek ik de betreffende contactpersoon op en nemen we de uit te voeren werkzaamheden door. Dan ga ik aan de slag. Een van de eerste acties die ik doe, is het openen van Microsoft Word om een bezoekverslag van het vorige bezoek te openen. Ik heb namelijk al vroeg in m’n loopbaan bij Aspect ICT ontdekt dat de uitdrukking ‘’wie schrijft die blijft’’ in onze functie zeker van toepassing is. Rond de middag probeer ik altijd medewerkers bij de relatie mee te krijgen om een rondje te gaan lopen. Bewegen is goed voor ieder mens en tijdens zo’n rondje kun je leuk, informeel contact krijgen met de (medewerkers) van de relatie. Zo heb ik in de afgelopen 20 jaar bij Aspect ICT geleerd dat de sociale kant in ons werk minimaal zo belangrijk is als de vakinhoudelijke kennis. Aan het eind van de dag heb ik nog even contact met de betreffende contactpersoon. Dan vertel ik kort wat ik gedaan heb en maak ik in overleg indien nodig een nieuwe afspraak voor de volgende keer, Vervolgens rij ik (in de file) naar huis. Een thuiswerkdag ziet er ongeveer hetzelfde uit alleen communiceer ik dan via Teams.

Hoe vind je het om te werken bij Aspect ICT?
Ik ben bij veel verschillende relaties geweest en bij een aantal relaties mag ik nog steeds komen. De afwisseling, de verschillende relaties, het mooie bedrijf Aspect ICT zorgen ervoor dat ik iedere dag met plezier naar m’n werk ga. Verder ben ik dankbaar voor de fijne collega’s waar je altijd een beroep op kunt doen als je hun hulp nodig hebt. Op de afdeling Bedrijfssoftware hebben we een mooie vaste groep collega’s, waarbij de meesten er al jarenlang bij zijn. We weten wat we aan elkaar hebben, ieder met zijn eigen capaciteiten, we vullen elkaar aan en vormen zo een echt team.

Hoe ziet de nabije toekomst eruit?
Nog bijna 20 jaar te gaan.. tot m’n pensioen. Er kan nog veel gebeuren… Wat de nabije toekomst betreft wil ik blijven doorgaan met de dingen die ik nu doe en de afgelopen jaren gedaan heb. Verder laat ik de toekomst onbeschreven en denk ik aan het lied: ‘Wat de toekomst brengen moge’!

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections