Zet data om in waarde met Business Intelligence

Connections
08 oktober 2021

Heb je enige idee hoeveel data jouw softwarepakket biedt? En hoe je deze data om kan zetten in waardevolle informatie voor jouw bedrijfsvoering? Business Developer Marius Hakkesteegt legt het uit.

“Door de digitale transformatie is er de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in software. Hierdoor wordt er automatisch interessante data vanuit de processen gegenereerd. Vaak al jarenlang. Wij zien dat die gegevens zogezegd ‘onder water’ blijven en beperkt gebruikt worden. Dat is zonde, want je kunt er juist heel veel mee doen. Je kunt met deze cijfers grote beslissingen onderbouwen, een efficiencyslag maken en obstakels in de dagelijkse gang van zaken wegnemen. Het geeft ook inzichten waarmee je de klanttevredenheid kunt verhogen”, vertelt Marius.

Visualiseren
“Zodra je de data in een dashboard visualiseert, met grafieken in plaats van lijstjes met platte overzichten, spreekt dat tot de verbeelding. Daarmee beperk je je niet tot een momentopname, maar stel je een ontwikkeling vast over een periode. Zo kun je vergelijkingen met andere tijdsbestekken of met andere processen van de organisatie maken. Je kunt met dashboards laten zien hoe producten en diensten veranderen. Dit geeft je de mogelijkheid om de planning en capaciteit optimaal af te stemmen op behoeften, het toont stagnatie en uitschieters, inspireert om nieuwe ideeën te lanceren en biedt een veelheid aan operationele informatie.”

Niet zo ingewikkeld
Softwaresystemen slaan naast alle financiële gegevens onder meer data op over relaties, orders, voorraad en productie. Het verwerken en visualiseren ervan heet Business Intelligence (BI). “Met behulp van een BI-tool maak je een dashboard, waarin je meerdere bronnen die actuele data leveren, koppelt aan rapportages die je wilt zien. Bijvoorbeeld op het gebied van verkoop, logistiek, productie, planning en servicegraad. Eventueel stel je een deel van die informatie beschikbaar voor relaties via een eigen portaal, waarmee zij hun eigen dienstverlening kunnen optimaliseren.”

Business Intelligence inzetten is volgens Marius niet zo ingewikkeld als soms wordt gedacht. “Tegenwoordig bevat de software veel standaard koppelmogelijkheden en daarnaast bieden we een aantal templates als basis. In enkele dagen kun je al een dashboard opzetten. Zodra het eenmaal staat, behoeft het mede dankzij cloud-technieken relatief weinig onderhoud. De ervaring leert wel dat het verkrijgen van inzichten een ‘honger’ naar meer opwekt. Er valt altijd wel weer ergens een verdiepings- of verbredingsslag te maken, zeker doordat er steeds meer data beschikbaar komt en veel organisaties met verplichtingen en regelgeving te maken hebben. Zij moeten hun prestaties aantonen met behulp van data. Wij helpen daar graag bij.”

Deze blog is onderdeel van onze magazine ‘Aspect Inside’. Hierin behandelen wij thema’s die vandaag de dag belangrijk zijn, om relevant te blijven in de digitale transformatie. Klik op de onderstaande knop om het hele magazine te lezen.

Bekijk het hele magazine

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u nog vragen? Ik help u graag verder met uw automatiseringsvraagstukken!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections