Overal bereikbaar zijn met hosted telefonie?

Connections
19 februari 2018

Tegenwoordig werkt u vaak niet meer op een vaste locatie. Thuis werken, op een andere verdieping, onderweg of zelfs bij een relatie. Het zijn situaties die steeds meer voorkomen. Wat telefonie betreft zijn nog niet alle organisaties voorbereid op deze flexibele manier van werken. Bij traditionele telefonie komen oproepen meestal binnen over ISDN-lijnen. Vervolgens wordt in de telefooncentrale bepaald welk toestel binnen het bedrijf overgaat. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws.

Een gehoste telefonieoplossing werkt iets anders. Deze vorm van telefonie maakt gebruik van dataverbindingen. Met dataverbindingen bedoel ik in dit geval internetverbindingen. Op iedere locatie waar het toestel staat maakt deze verbinding met de ‘online telefooncentrale’. Vervolgens is het toestel onderdeel van de telefonieomgeving. Hierdoor is het mogelijk om op de thuiswerkplek bereikbaar te zijn op uw interne nummer of zakelijk uit te bellen met het bedrijfsmatige nummer. Ook is het mogelijk om gesprekken direct door te doorverbinden naar andere collega’s. Bijkomend voordeel is dat deze ‘interne’ gesprekken gratis zijn.

Maar wat als ik onderweg ben of in een hotel? Hoe kan ik dan verbonden zijn met de bedrijfsmatige telefonieomgeving?

Hier zijn diverse oplossingen voor te bedenken. Eén daarvan is het gebruik van een ‘softphone’. Deze kunt u op uw notebook installeren. Een ‘softphone’ is een softwarematige telefoon die als applicatie op uw PC draait. Met behulp van een headset kunt u gesprekken voeren. Hier zitten ook nadelen aan: u bent bijvoorbeeld afhankelijk van de kwaliteit van de internetverbinding op de locatie waar u bent. Is de kwaliteit of de bandbreedte van deze verbinding voldoende? Zo niet, dan kan dit leiden tot haperende of wegvallende gesprekken.

Voor medewerkers die veel onderweg zijn en niet afhankelijk willen zijn van publieke faciliteiten, is er een andere oplossing, namelijk Vast-Mobiel integratie (‘VaMo’). Het mobiele nummer wordt hierbij geïntegreerd in de vaste telefonieomgeving. Op deze manier wordt het mobiele toestel een volwaardig onderdeel van de telefonieomgeving van het bedrijf. De gebruiker is zowel vast als mobiel op één (vast) telefoonnummer bereikbaar en belt via één (vast) nummer uit. Deze dienst is ideaal voor gebruikers die regelmatig thuis of op een andere locatie werken. Met een handige app op de smartphone kan de gebruiker zelf bepalen hoe men bereikbaar wil zijn.

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections