Uw ICT-systeem extern laten monitoren

Connections
14 februari 2019

Het monitoren van uw ICT-systeem kunt u natuurlijk zelf intern doen, als u over de juiste kennis, ervaring en tools beschikt. In de praktijk blijkt het echter lastig om dit consequent, gestructureerd en volledig aan te pakken. U bent tenslotte gefocust op uw core business. U kunt dit monitoren goed uitbesteden. Wij verzorgen op dit moment voor ruim 200 relaties de monitoring van het ICT-systeem. In dit blog geef ik u een aantal mogelijkheden en toepassingen die wij in de praktijk tegenkomen tijdens het monitoren.

Performance van uw systeem

Een ander aspect is de performance van uw systeem. Door deze goed te monitoren, zorgt u ervoor dat kritieke services een maximale uptime hebben. Denk daarbij aan het afhandelen van taken door de server, de netwerkverbinding, LAN- en Exchange-services om te kunnen e-mailen en de SQL database die cruciaal is om uw werk te kunnen doen. Maar ook aan alle eventmeldingen over het systeem en over de prestaties van processoren en geheugens. Aspect ICT monitort al deze aspecten al jarenlang voor talloze klanten. Doordat wij altijd maximaal overzicht hebben, kunnen we proactief met hen meedenken. En als er iets mis is, zijn de problemen sneller op te lossen via de servicedesk. Zo verdient deze dienstverlening zich vanzelf terug.

Updates

Sommige gebruikers laten hun computer dag en nacht aanstaan. Voor sommige updates is het echter noodzakelijk om de computer opnieuw op te starten (of uit en aan te zetten), zodat de updates daadwerkelijk volledig worden geïnstalleerd. Ook moet er voldoende vrije schijfruimte beschikbaar zijn, een standaard onderdeel van onze monitoring, om de updates te installeren. Wanneer software niet tijdig wordt bijgewerkt, bent u onvoldoende beschermd tegen allerlei bedreigingen zoals virussen, ransomware en hackers. Weliswaar verschijnen er meldingen op het scherm om gebruikers hieraan te herinneren.  Zij zien echter zoveel pop-ups en andere meldingen dat deze vaak worden genegeerd.

Weerbarstige praktijk

Het algemene advies is om updates zo snel mogelijk te installeren, zodat kwaadwillenden weinig tijd hebben om gebruik te maken van de periode dat u niet beschermd bent tegen kwetsbaarheden. Helaas is de praktijk net iets complexer en weerbarstiger. Microsoft bracht bijvoorbeeld afgelopen najaar de Windows 10 Herfst Update uit, maar deze bleek bij een aantal gebruikers voor problemen te zorgen. Aspect ICT gebruikt daarom zijn eigen systemen altijd om patches te testen. Daarbij letten we er vooral op of de basisfunctionaliteiten goed functioneren. Dat doen we vanaf woensdag t/m vrijdag, eerst voor servers, daarna voor werkplekken.

Is dat alles?

We volgen het nieuws op sites die beveiliging in de breedste zin van het woord volgen. Dat geeft ons de nodige kennis over Microsoft patches en andere problemen die in de praktijk voorkomen. We zoeken niet naar theoretische bedreigingen, bangmakerij die anderen soms gebruiken om hun diensten te voorkomen.

Mocht er een groot probleem optreden, onderzoeken we de oorzaken en wat we kunnen doen om onze relaties te beschermen. Onze beheeromgeving helpt ons daarbij snel de bedreigde machines te vinden. De apparaten waar die ene belangrijke patch net niet op staat. Die ene oude PC in de hoek waar niemand naar kijkt, kan het punt zijn waar uw netwerk ten prooi valt aan een cryptolocker, die al uw bestanden onbereikbaar maakt.

Voorkomen is beter dan genezen

Kortom: of u uw systeem zelf monitort of dit uitbesteedt aan een derde partij, u voorkomt er een hoop narigheid mee.

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT-beheer? Laat het mij weten!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections