De toenemende impact van ICT op uw bedrijf

Connections
20 juni 2019

 

Het cruciale verschil tussen de ICT van vandaag en de ICT van 10 of 20 jaar geleden is de mate waarin technologie wordt toegepast om de strategische doelen van een bedrijf te bereiken. De rol van ICT in de ontwikkeling en uitvoering van een bedrijfsstrategie is enorm gegroeid in dit tijdperk van digitale transformatie. Veel Nederlandse bedrijven beseffen dat ze moeten veranderen om de komende jaren relevant te blijven. Welke veranderingen kunnen hierbij helpen?

Ontwikkel een ICT-Roadmap
Door de toenemende impact van ICT is het ontwikkelen en uitvoeren van een ICT-Roadmap die afgestemd is op het bedrijf belangrijker dan ooit.Als het goed wordt gedaan is een strategisch ICT-planning een krachtig middel, waardoor het bedrijf in staat wordt gesteld de belangrijkste bedrijfsdoelen & resultaten te bereiken.

Een ICT-plan is niet langer een opsomming van de financiële investeringen die nodig zijn, of een lijst van technologieën die moeten worden geïmplementeerd. Het is meer een assessment van de veranderingen die nodig zijn om de bedrijfsdoelen te behalen.

Uiteindelijk wordt er veel gewonnen door de nodige inspanningen te stoppen in het ontwikkelen van een doordacht strategisch ICT-plan, zelfs als het sterk verandert bij een latere evaluatie. Het ontwikkelproces van de strategie is net zo belangrijk als de strategie zelf. Het dwingt na te denken over de impact van digitalisering op de langere termijn door een aantal relevante vragen te beantwoorden.

Van beheer naar regie
Nieuwe technologische ontwikkelingen waren er altijd al, maar de grote uitdaging van het heden is vooral het tempo waarmee ze beschikbaar komen. Het gespecialiseerde aanbod van diverse ICT-diensten in de markt leidt vaak tot ‘multi-sourcing’, waarmee organisaties oplossingen kiezen van diverse specialisten.

In vergelijking tot traditionele ICT-beheerafdelingen zijn er voor hedendaagse ICT-afdelingen andere vaardigheden vereist. Een mentaliteit die meer op organisatieontwikkeling en verandering is gericht. Traditionele ICT-beheerafdelingen zijn vaak druk met alles draaiende houden, terwijl ze bezig zouden moeten zijn met het leveren van nieuwe passende technologische oplossingen.

Eindgebruikers hebben vaak de verwachting snel aan de slag te kunnen met nieuwe oplossingen. Op het moment dat de organisatie sneller gaat dan de interne ICT-organisatie kan bijbenen, is de kans aanwezig dat de organisatie zijn eigen weg gaat. Of eindgebruikers blijven vragen om oplossingen voor hun vraagstukken, die ICT niet snel genoeg kan leveren. Uiteindelijk leidt dit tot ontevredenheid en/of onnodige risico’s.

Door het uitbesteden van specialistische ICT-taken, komt er ruimte vrij in het ICT-team om diepgaande kennis te verwerven van de bedrijfsprocessen en de behoeften van eindgebruikers. Er komt meer focus op de beschikbaarheid van ICT-diensten & functionaliteiten en minder op het gecontroleerd zelf beheren van de onderliggende informatiesystemen en technische infrastructuur. Door een dergelijke verandering van focus ontstaat een ICT-regieorganisatie dat verantwoordelijk is voor de afstemming van vraag en aanbod binnen de kaders van het beleid en strategie van de organisatie. Wel vraagt een ICT-regieorganisatie om andere competenties t.o.v. een ICT-beheerorganisatie, waar mogelijk coaching of bijscholing voor benodigd is.

Nieuwe processen, producten en/of klantervaringen
Een ICT-regieorganisatie kent een krachtige klantoriëntatie en zorgt voor betere integratie tussen de organisatie en ICT. De scheiding tussen regie en uitvoering betekent dat er sneller ingespeeld kan worden op nieuwe vragen vanuit de organisatie. Aangevuld met samenwerkingsverbanden met partners die agile werken, worden organisaties in staat gesteld hun ideeën van concept tot eindproduct snel te realiseren.

Digitalisering biedt mogelijkheden om contactpunten met uw relaties te verbeteren via onlineservices en apps, maar kan ook de waarde van producten of diensten verbeteren door het faciliteren van aanvullende informatie aan uw relaties. Alles bij elkaar genomen veranderingen die uw organisatie verder helpen in deze digitale wereld.

Past uw ICT-Roadmap en -beleid bij de kansen en uitdagingen die op uw pad komen? Zijn uw ICT-regie en ICT-besturing helder en effectief?

Wij wisselen graag van gedachten met u over uw specifieke situatie. Voor een goed advies combineert Aspect ICT kennis van ICT-besturing, projectmanagement en ICT-innovaties met kennis van uw sector. Alsmede kunnen we u helpen met de uitvoering van ICT-projecten en ‑programma’s.

 

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections