Stichting Waardeburgh maakt flinke verbeterslag

Connections
Het is allemaal zo ingericht, dat er niets meer plat kan. Wanneer een kabel wordt onderbroken, hebben alle locaties nog verbinding met het centrale systeem. Dirk van der Vlist, systeembeheerder bij Waardenburgh
Stichting Waardeburgh maakt flinke verbeterslag
Flinke verbeterslag met een gloednieuw systeem

Probleem

Bij Stichting Waardeburgh stonden de servers altijd in een kleine ruimte op kantoor en werd lang niet alles uit het netwerk gehaald. Met de komst van een nieuwe directeur, afkomstig uit de wereld van het facilitair management, had een verbeterslag op ICT-gebied prioriteit.

Oplossing

De servers en het SAN zijn verhuisd naar Dataplace. Vitrumnet heeft daarnaast nagenoeg alle locaties van de zorginstelling opgenomen in een glasring. Aspect ICT heeft alle benodigde switches geleverd en geconfigureerd, waardoor alle locaties zijn aangesloten op de ring.

Wat heb je nodig

Bestaande HPE ProLiant DL360 Gen 9 servers
Dell EqualLogic SAN
Dubbel uitgevoerde Sophos SG310 firewalls 
HPE 5500-24G switches t.b.v. glasring

01

Tevredenheid over de invoering

De technisch-inhoudelijke kennis, het ondersteunend vermogen en de snelheid van werken: die eigenschappen vindt Dirk van der Vlist zonder twijfel passen bij Aspect ICT. Als systeembeheerder van Stichting Waardeburgh werkte hij nauw met de organisatie samen bij de invoering en inrichting van een nieuwe ICT-omgeving. Stichting Waardeburgh is een organisatie met bijna 600 medewerkers en evenveel vrijwilligers, die zich richt op de zorg en het welzijn van ouderen in de Alblasserwaard. Op ICT-gebied is de organisatie door de jaren heen professioneler, gestructureerder en projectmatiger gaan werken. “De gedachte dat het anders moest, sluimerde al enige tijd,” vertelt Van der Vlist. “We hadden onze servers altijd in een kleine ruimte binnen ons kantoorpand staan. Daar is in het verleden al eens een lekkage geweest. Niet het toppunt van veiligheid natuurlijk. Onze nieuwe directeur komt uit de wereld van het facilitair management. Hij weet wat een goede inrichting van de ICT-omgeving waard is en zag daarin ook duidelijk verbeterpunten.”

Meer uit het netwerk halen was bijvoorbeeld een langgekoesterde wens. “Stichting Waardeburgh beschikt over vier verzorgingshuizen. Gedurende de nacht werken er natuurlijk ook zusters op alle locaties. Alle panden beschikken over camerabewaking. Vanwege een gebrek aan bandbreedte was het echter niet mogelijk om beelden te streamen van de ene naar de andere locatie. Terwijl dit wel waardevol kan zijn op het moment dat er iets aan de hand is.” En zo waren er meer voorbeelden van beperkingen. “We werkten overal een beetje omheen. Nu niet meer.

02

Alles zo ingericht, dat er niets meer plat kan

De servers en het SAN zijn met behulp van Aspect | ICT verhuisd naar Dataplace. Ook heeft Vitrumnet vrijwel alle locaties van Waardeburgh opgenomen in een glasring. Dat is allemaal zo ingericht, dat er niets meer plat kan. Wanneer een kabel wordt onderbroken, hebben alle locaties nog verbinding met het centrale systeem dat in Dataplace staat. Het verkeer loopt te allen tijde door. Dankzij die zekerheid laten we sindsdien onze alarmeringen ook via de glaslijn lopen. Qua basislaag en netwerk hebben we een duidelijke verbeterslag gemaakt.”

Over de rol van Aspect ICT kan Van der Vlist niet anders dan tevreden zijn. “Zij zijn onze vaste leverancier, dus in die zin was het logisch dat we ook voor dit project bij Aspect ICT aanklopten. De kaders hadden we zelf al helder voor ogen, maar binnen de uitvoering hebben zij ons geweldig ondersteund. Het hele traject heeft slechts enkele maanden geduurd en is naar volle tevredenheid verlopen. Er zijn geen noemenswaardige incidenten geweest. De overgang verliep ook soepel. Op een vrijdagavond is alle apparatuur naar Dataplace verhuisd en rond 3.00 uur ’s nachts was alles up and running. Aspect ICT had alles tot in de puntjes voorbereid. Wat ook fijn was gedurende de samenwerking waren de korte lijnen. Ik wist altijd snel waar ik aan toe was. Als ik belde met een vraag, luidde het antwoord niet dat het zou worden meegenomen in het volgende werkoverleg. Nee, ‘ik loop meteen naar mijn collega toe om het uit te zoeken’, was dan de reactie. Dat is waar je op hoopt.”

Deze collega's hebben vol enthousiasme hun bijdrage geleverd aan dit project

KAREL HEIJSTEK
KAREL HEIJSTEK
Engineer
KEES MEERKERK
KEES MEERKERK
Teamleider Techniek
HANNO DEN OTTELANDER
Relatiebeheerder
Connections