In een jaar tijd is de applicatie van King Nuts & Raaphorst omgebouwd naar een webbased platform. Door deze automatiseringsslag kunnen klanten met één druk op de knop alle specificaties en certificaten van producten zien.
Hoe belangrijk zijn certificeringen in het bedrijf?
“Voedselveiligheid staat voorop in onze branche. Wij zijn een groothandel in noten, rijstcrackers, gedroogde zuidvruchten en chocoladeproducten. Deze worden in het land van herkomst getest of ze geen gevaarlijke stoffen bevatten die de menselijke gezondheid kunnen schaden. Onze klanten verlangen dat wij dat aantonen met specificaties en certificaten, onder andere richting hun afnemers. Wij leveren namelijk aan de markthandel, kleinere handelaren, speciaalzaken, export en grote verpakkers voor supermarkten.”
Waarom heeft King Nuts voor automatisering gekozen?
“King Nuts beschikte al over een gedegen kwaliteitssysteem op papier en we hadden inmiddels zelf een digitaal handboek ontwikkeld rondom specificaties en certificaten. Maar we liepen tegen de grenzen van de applicatie aan. Er kwam nog veel handmatig werk aan te pas, zoals het exporteren van gegevens uit ons ERP-systeem en deze importeren in de database. Als we dat zonder interface zouden kunnen koppelen, scheelt dat handelingen en is de informatie altijd up-to-date, ook richting onze klanten. Die maken straks gebruik van een webportaal dat hen met één druk op de knop realtime de meest actuele informatie verschaft.”
Hoe bevalt de samenwerking met Aspect ICT?
“We zijn er in vrij korte tijd samen met Aspect ICT in geslaagd ons systeem om te bouwen naar een webbased platform. De eerste fase duurde een half jaar en de tweede waarschijnlijk ook. Het gaat voortvarend, mede dankzij een partner die zich echt goed aan de planning probeert te houden. Je weet waar je aan toe bent, zonder dat Aspect ICT met té ambitieuze beloften valse verwachtingen schept. Het is bovendien een toegankelijke partij met korte lijntjes en een flexibele houding. Als je een kleine aanpassing wilt doen, kun je direct bellen met één van de programmeurs om deze te laten doorvoeren. Heel belangrijk, zeker in een ontwikkeltraject, waarin altijd dingen naar voren komen die vooraf niet goed in te schatten vielen.”
Wat is de volgende stap?
“Inmiddels staat de database met leveranciersgegevens en productspecificaties op de rit en moeten we deze vooral up-to-date houden. Wat zit er in de producten, welke voedingswaarden bevatten ze? In de tweede fase draait het om de certificaten en de communicatie richting de klanten, die we een stuk makkelijker maken door hun een eigen dashboard aan te bieden. Ze worden feitelijk zelfvoorzienend, want ze kunnen niet alleen productspecificaties en -certificaten opvragen, maar bijvoorbeeld ook facturen bekijken en contactgegevens wijzigen. Zo zullen we steeds meer componenten toevoegen die de dienstverlening richting onze klanten optimaliseren en bij ons het aantal handelingen reduceren.”
Deze referentie is onderdeel van onze magazine ‘Aspect Inside’. Hierin behandelen wij thema’s die vandaag de dag belangrijk zijn, om relevant te blijven in de digitale transformatie. Klik op de onderstaande knop om het hele magazine te lezen.
Bekijk het hele magazine