Een nieuwe ICT-infrastructuur voor De Rading

Connections
Vertrouwen op de expertise van Aspect ICT Richard Heezen, Teammanager ICT & Facilitaire Dienst bij De Rading
Een nieuwe ICT-infrastructuur voor De Rading

Probleem

Infrastructuur van het nieuwe hoofdkantoor inrichten met bredere cloudintegratie.

Oplossing

Een opgesteld projectplan na inventarisatie behoeften, transitie van lokaal werken naar Microsoft 365 en Azure.

Wat heb je nodig

  • Microsoft 365
  • Microsoft Azure
Connections

01

Vanaf een leeg vel papier

Verdeeld over vijf regio’s biedt stichting De Rading specialistische jeugd- en opvoedhulp voor 0 tot 23-jarigen en gezinnen in Midden-Nederland. In de zomer van 2022 betrok zij in Bunnik een nieuw hoofdkantoor met een vloeroppervlak van bijna duizend vierkante meter. “Naast de centrale functie ligt het op een strategischer plek in de regio Zuidoost-Utrecht, die nu vanuit hier werkt,” verklaart Richard Heezen, Teammanager ICT & Facilitaire Dienst. “We hebben de oude locaties in Utrecht en Amersfoort samengevoegd en één hoofdkantoor gecreëerd, enerzijds geschikt om cliënten te ontvangen en anderzijds ideaal om medewerkers bij elkaar te brengen en te verbinden. Omdat we al lange tijd tot volle tevredenheid samenwerken met Aspect ICT was het voor ons een logische keuze om deze specialist in te schakelen voor het aanleggen van het stabiele netwerk.” Dat gebeurde zogezegd vanaf een leeg vel papier. “Na het maken van een ruimte- en wandindeling bepaal je samen de invulling van de patchpunten en wifipunten: hoeveel en waar? Ook wilden we meteen zaaldisplays met de mogelijkheid voor power of ethernet laten meenemen in het verhaal.” Tres Telecom zorgde voor de fysieke infrastructuur.

02

Niet naar elkaar wijzen

Het kwam voor De Rading als een aangename verrassing dat Aspect ICT tevens kon zorgen voor de glasvezelverbinding. “Zelfs tegen een scherpere prijs dan dat we deze zelf rechtstreeks zouden inkopen,” zegt Heezen. “Het levert nog een ander belangrijk voordeel op, namelijk dat alles rondom internet via één partij loopt. Wanneer er iets aan de hand is, hoef ik maar één belletje te plegen en gaan niet allerlei leveranciers naar elkaar wijzen. Sowieso vertrouw ik op de expertise van de mensen bij Aspect ICT. Zij kenden onze oude situaties in Utrecht en Amersfoort en adviseerden ons welke apparatuur we nog opnieuw konden gebruiken, om daarmee tot een efficiënte inrichting te komen. Daarbij kregen we wel het advies om waar nodig over te schakelen naar hardware met een limiet van één gigabyte in plaats van 500 megabyte, anders zouden we de capaciteit van het snelle netwerk niet optimaal benutten. Samen hebben we bovendien, zoals elk jaar, de securitywaarden onder de loep genomen en opgeschroefd. Zo zijn de netwerken voor de gasten, gebruikers en beheerders beter gesplitst. Aspect ICT ontzorgt ons en ik twijfel er niet over dat dingen op de juiste manier gebeuren. Wanneer ik doorvraag naar een uitgevoerde handeling, volgt er altijd een logisch antwoord.”

03

Geslaagd experiment

In een gefaseerde overgang naar cloudwerken heeft De Rading volgens Heezen forse stappen kunnen zetten, met name op het gebied van Office 365. “Meer dan 250 collega’s zijn nu via de laptop die ze lokaal gebruiken aangesloten op een Azure-platform. Aspect ICT denkt mee met het tempo dat wij binnen de organisatie willen doorvoeren. Met Rijk Prosman werk ik heel fijn samen: terwijl ik met een pragmatische instelling alles zo goed mogelijk voor de zorgmedewerkers wil inregelen reageert hij daarop met het in beeld brengen van de juiste security. Zo zoek je niet vanuit één, maar vanuit meerdere visies naar de beste oplossing. Hij stelde voor om Cirasync te integreren, een systeem dat de Azure-directory en de Outlook-database met contactpersonen aan elkaar koppelt. Wanneer wij centraal iets veranderen, wordt dat automatisch doorgepusht naar alle mobiele telefoons. Zo beschikken de medewerkers continu over de meest actuele lijst met contacten. Dat wordt automatisch geïmporteerd bij het opstarten van de Rading-mailbox. We hebben het getest met twintig licenties en het werkte zo goed, dat we het nu binnen de gehele organisatie toepassen. Fijn om zo samen met Aspect ICT te kunnen testen en experimenteren. Met elkaar gaan we voor de best werkbare oplossing, zodat onze zorgprofessionals zich zoveel mogelijk kunnen richten op gezinnen en jeugd.”

Deze collega's hebben vol enthousiasme hun bijdrage geleverd aan dit project

RIJK PROSMAN
RIJK PROSMAN
ICT & Security Consultant
FRANK VAN ROEKEL
Relatiebeheerder
Connections