Met Microsoft Dynamics 365 efficiëntere batchcontroles voor Q Plus

Connections
In de testfase waren we al enthousiast Stafan Boers, operationeel manager Q Plus
Met Microsoft Dynamics 365 efficiëntere batchcontroles voor Q Plus

Probleem

Kwaliteitscontrole geleverde producten niet te registreren in ERP-pakket.

Oplossing

Systeem in Microsoft Dynamics 365 ingericht om batchcontroles beter en efficiënter uit te voeren en vast te leggen.

Wat heb je nodig

- Microsoft Dynamics 365

Connections

01

Beeld van de leveranciers

“Van oorsprong is Q Plus een groothandel in producten voor pneumatiek- en persluchtsystemen, tegenwoordig met een webshop,” vertelt Stefan Boers, operationeel manager van het in Sliedrecht gevestigde bedrijf. “Vandaag de dag werken we tevens als ingenieursbureau en bovendien verzorgen we complete systeembouw en assemblage. De afdeling engineering ontwikkelt in samenspraak met de klant maatwerkoplossingen, die veelal om speciale producten vragen. We vragen onze leveranciers daarin mee te denken. Zodra de bestelde artikelen binnenkomen, checken we ze op kwanteit en kwaliteit, mede omdat onze opdrachtgevers vaak zeer kritische toepassingen kennen. Graag wilden we onze bevindingen kunnen registreren, om daarmee voor de toekomst een beeld te schetsen van het kwaliteitsniveau per leverancier. In het ERP-pakket dat wij gebruikten bleek dat helaas niet mogelijk.”

02

Van 20 naar 8 typen kwaliteitscontroles

In een oriënterend gesprek met Marius Hakkesteegt en Stefan Breedveld van Aspect ICT kwam een belangrijke wens op tafel: het kwaliteitsregistratiesysteem moet passen binnen één van de twee bestaande platformen die Q Plus gebruikt. “Uiteindelijk viel Unit4 Wholesale af, omdat we dan teveel een maatwerkoplossing zouden krijgen, met alle ontwikkelkosten van dien, naast het feit dat je dan afhankelijk bent van één leverancier,” legt Boers uit. “Microsoft Dynamics 365 bleek voor ons de meer toekomstbestendige optie. Stefan heeft ons bedrijf bezocht om het proces stap voor stap te doorlopen en op basis daarvan een schets te maken. Binnen de mogelijkheden die we gezamenlijk bekeken ging ook aandacht uit naar optimalisatie in de manier van registreren, dat wil zeggen het proces structureren, met een bepaalde mate van standaardisatie. Waar we voorheen twintig typen controles onderscheidde, zijn dat er nu acht. Daarbij passen we meer dynamische velden toe. Naast het aanvinken van ‘ja’, ‘nee’, ‘goed’ of ‘fout’ kunnen we fysieke of visuele testresultaten toevoegen.”

03

ISO-normering voor steekproefgrootte

“De mensen van Aspect ICT hebben ons vanaf het begin goed geïnformeerd, geholpen, open-minded meegedacht en onze ideeën getoetst aan de best mogelijke oplossing,” stelt Boers. “Nadat Stefan Breedveld aan de slag ging, stond er binnen een vier dagen een goed werkende basis overeind, met aan ons gezamenlijk de opdracht om die te gaan finetunen. De goede, simpele werking stemde ons in de testfase al zo enthousiast, dat we meteen vroegen of we componenten zouden kunnen toevoegen. Eén van de belangrijkste betreft de ISO-normering voor de steekproefgrootte. Vroeger bekeken we aan de hand van een tabel of het foutpercentage bij een batch binnen de kaders viel, nu geeft het systeem dat automatisch aan. Daar komt een score per leverancier uit en houdt de applicatie de statistieken bij. Dat vormt een mooie voorzet voor een toekomstige leveranciersbeoordeling, die we naast de specialistische producten zullen uitbreiden naar generieke artikelen. Na de succesvol verlopen testfase met een aantal bestellingen konden we het systeem op basis van Microsoft Dynamics 365 zonder problemen in gebruik nemen. De mensen die ermee werken, op de afdelingen inkoop, magazijn en engineering, geven aan dat zij er door de eenvoudige structuur uitstekend mee uit de voeten kunnen.”

Deze collega's hebben vol enthousiasme hun bijdrage geleverd aan dit project

STEFAN BREEDVELD
STEFAN BREEDVELD
Microsoft Cloud Consultant
MARIUS HAKKESTEEGT
MARIUS HAKKESTEEGT
Business Developer
Connections