5 tips die het werken met PowerBI makkelijker maken

Connections
05 mei 2022

Uw organisatie ziet het belang van data. PowerBI is de ideale tool om deze data te visualiseren. Alleen binnen PowerBI zitten ook een aantal makkelijk trucs. In deze blog deel ik een aantal tips die het werken met PowerBI makkelijker maken!

1. Bladwijzers toevoegen en raadplegen
Soms wil je een analyse meerdere keren over tijd uitvoeren. Dit is in PowerBI mogelijk door het maken van een bladwijzer. Wanneer je er een aanmaakt wordt de op dat moment geconfigureerde weergave van een rapport vastgelegd, inclusief alle filters, slicers en de huidige statussen van datavisualisaties. Wanneer je de bladwijzer later weer selecteert brengt PowerBI je terug naar die weergave. Het is zelfs mogelijk om een bladwijzer te maken voor de standaardweergave van een rapport.

Er zijn twee soorten bladwijzers: bladwijzers die je zelf maakt en bladwijzers die gemaakt zijn door de developer. Elke Power BI-gebruiker heeft de mogelijkheid om persoonlijke bladwijzers te maken. Je hebt echter wel een Power BI Pro of -Premium licentie nodig om bladwijzers te kunnen gebruiken die door anderen zijn gemaakt. Het is daarnaast ook mogelijk om bladwijzers te groeperen en een verzameling te maken. Je kan deze daarna rangschikken in de gewenste volgorde zodat je deze kan doorlopen wanneer je bijvoorbeeld een presentatie geeft.

2. Abonneren op rapporten
Nog een handige optie van PowerBI is de mogelijkheid om je te abonneren op dashboards. Met deze functie ontvang je een emailnotificatie wanneer er een wijziging wordt gemaakt. Je kunt hierbij uiteraard instellen hoe vaak je notificaties wilt ontvangen: dagelijks, wekelijks of alleen wanneer de gegevens worden vernieuwd. Je kan ook een specifiek tijdstip instellen wanneer Power BI de e-mailberichten verzendt. Alles bij elkaar kun je maximaal 24 verschillende abonnementen per rapport of dashboard instellen.

3. Kruiselingsfilteren
Alle datavisualisaties in een rapportpagina zijn op basis van de onderliggende data met elkaar verbonden. Dit zorgt ervoor dat je heel gemakkelijk kruislings kan filteren. Kruislingsfilteren betekent dat wanneer je een datapunt in een datavisualisaties selecteert, alle andere datavisualisaties die deze data bevatten worden gewijzigd op basis van deze selectie. Dit kan handig zijn om bijvoorbeeld aan te geven hoe een van de waarden in je data bijdraagt aan een andere.

Kruislingsfilteren doe je door een datapunt in een van je datavisualisaties te selecteren. Je zal zien dat de rest van je rapportpagina ook verandert en alleen de data laat zien die direct gekoppeld is met de selectie die je net gedaan hebt.

4. Favoriete dashboards
Heb je een dashboard dat je heel belangrijk vindt? Dan kun je deze instellen als favoriet. Dit doe je door wanneer je je in het dashboard bevindt op het knopje Favoriet te klikken. Dit voegt het dashboard toe aan je Favorietenlijst. Hierdoor kun je het rapport makkelijk openen op het moment dat je inlogt in Power BI Online.

5. Integratie met Microsoft Teams
Oplossing van Microsoft kunnen met elkaar worden geïntegreerd. Dit geldt dus ook voor Power BI. Wanneer je Power BI integreert met Microsoft Teams kun je rapporten insluiten in Microsoft Teams-kanalen en -chats. Gebruikers kunnen daarnaast eenvoudig gebruik maken van de chatfunctie in Teams wanneer ze een rapportage in de Power BI omgeving bekijken.

Als er vragen over een van bovenstaande punten zijn of heb je hulp nodig bij de inrichting? Weet mij dan te vinden!

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections