De 10 soorten innovatie

Connections
16 september 2022

De behoefte aan innovatie is in een stroomversnelling gekomen. Er spelen (onzekere) externe factoren die invloed hebben op de manier hoe we met elkaar communiceren, samenwerken, informatie delen, werken en noem het maar op. Dat maakt het ook voor jou als organisatie van belang om relevant te blijven. U kunt op verschillende manieren om gaan met innovatie. Op welke vorm(en) ligt binnen jouw organisatie de focus? Lees in dit blog de verschillen. 


1. STRATEGISCHE INNOVATIE 

De groei van een organisatie is eerder gebruikelijk dan een uitzondering. Bij groei komen diverse keuzes kijken. We spreken over strategische innovatie als keuzes op strategisch niveau opnieuw tegen het licht worden gehouden. Denk daarbij aan een reorganisatie als een mogelijke uitkomst.  

 

2. PROCESINNOVATIE  

In deze vorm van innovatie draait het vooral om het proces te optimaliseren, dat is ingericht om tot het uiteindelijke product of dienst te komen. Hier doel hiervan is om het product of de dienst efficiënter of effectiever of rendabeler te maken.  

Hierbij gebruik ik onszelf graag als voorbeeld. Wij als ICT-partner verbeteren ons proces ook doorlopend om relevant te blijven voor ons relaties. En tegen een laag mogelijk tarief onze werkzaamheden door te kunnen belasten. Dat zit enerzijds in de tools en collega’s die het proces uitvoeren, als in de communicatie met en richting onze relaties.  

 

3. TECHNOLOGISCHE INNOVATIE 

Als er technologische innovatie wordt toegepast, gaat om er met name om dat er verschillende componenten, die een technologische aard zijn,aan het product of de dienst worden veranderd. Het doel is om verbeterde toepassingen door te voeren aan het product op dienst. 

Vaak zien we in praktijk dat dit gebeurd door ICT-hulpmiddelen inzetten om hun product of dienst te innoveren. Zo hebben we bijvoorbeeld relaties die hun product ‘slim’ maken door er scanner of tracker in te maken, die vervolgens uitgelezen kan worden. De data die daarmee vergaard worden kan weer ontsloten worden met softwaresystemen van hun afnemers of om marktdata te analyseren. Dat geeft weer input om andere vormen van innovatie te borgen.  


4. ORGANISATIE-INNOVATIE  

Als we spreken over organisatie-innovatie gaat het over de werkwijze die wordt aangepast en invloed heeft op de collega’s.  

Dit geldt bijvoorbeeld als het bedrijf ervoor kiest om in plaats van vaste werkplekken te vervangen voor flexplekken. Er moet andere apparatuur besteld worden, maar heeft ook impact op de manier van werken en samenstelling waarin gewerkt wordt.  

 

5. FINANCIËLE INNOVATIE  

Deze vorm van innovatie bevat alle innovaties waar een financieel aspect bij komt kijken. Dat kan zowel binnen de financiëlesector zijn, maar ook binnen organisaties zelf. Voorbeelden van dergelijke innovaties zijnbijvoorbeeld online bankieren of digital factuurverwerking.  

 

6. SOCIALE INNOVATIE 

Sociale innovatie is eigenlijk de tegenhanger van technologische innovatie. En het staat nauw in verbinding met organisatorische innovatie. Vaak zijn er organisatorische wijzigingen nodig om sociale innovatie te tot stand te laten komen. Het doel is van sociale innovatie is dat veranderingen die door worden gevoerd, uiteindelijk bij de collega’s in de praktijk worden geïnitieerd.  

Deze vorm van innovatie wordt ook steeds populairdere binnen organisaties. Aangezien hiermee de individu wordt gestimuleerd om vernieuwen aan te dragen en door te voeren. Dat sluit naadloos aan op hoefde van de steeds individueler wordende samenleving.  

 Om deze vorm van innovatie ook binnen organisaties succesvol te maken, wordt de cultuur binnen bedrijven steeds belangrijker. Dan worden vernieuwende ideeën eerder door de collega’s gedragen en is er ook eerder bereidheid om met oplossingen mee te denken.   

 

7. INCREMENTELE INNOVATIE 

Als we spreken over incrementele innovatie, betreft dit vaak kleine wijzigingen. Op korte termijn is de impact hiervan klein. Dit is bijvoorbeeld het geval bij kleine softwareupdates. De gebruikers zijn er redelijk snel aan gewend, als ze er überhaupt al iets van meekrijgen, maar het is essentieel voor de continuïteit en biedt mogelijkheden om de performance te verhogen.  

 

8. PRODUCTINNOVATIE 

Bij productinnovatie wordt het bestaande product geoptimaliseerd. Er wordt door middel van (kleine) aanpassingen een betere versie van het bestaande product gemaakt. Om deze vorm van innovatie tot een succes te maken is het vooral belangrijk om naar de veranderende behoefte van de afnemers te luisteren. 

De behoefte van de afnemers, alleen door trends die spelen in de markt te blijven volgen verandert het product. Denk bijvoorbeeld de transitie van vaste PC naar portable laptops. De werking is in basis hetzelfde alleen door het apparaat te voorzien van een accu en kleiner te maken, voorziet het ook in de behoefte om vanaf verschillende locaties te gebruiken.   

 

9. MARKTINNOVATIE 

Bij marketinnovatie staat het product of dienst niet centraal om te innoveren, maar wordt er juist gekeken naar de afzetmarkt. 

Denk daarbij aan hetzelfde product aanbieden in een ander land of juist te kijken of hetzelfde product ook voor andere doelgroepen interessant kan zijn.  

 

10. RADICALE INNOVATIE  

Van alle vormen heeft radicale innovatie de grootste impact op het bedrijf. In dit gaat vaak gepaard met diversificatie van de activiteiten van het bedrijf. In dat geval wordt er een nieuwe markt gehaald, met nieuwe producten. Deze kunnen wel aan elkaar zijn gerelateerd, maar hebben wel een grote impact op de organisatie. 

Denk bijvoorbeeld aan een groothandel, die naast het importeren van goederen, ook van plan is om een deel van het assortiment in eigen beheer te gaan produceren. Dan komen er hele andere processen en procedures om de hoek kijken.  

 

GAS GEVEN OP INNOVATIE?  

Wilt u starten met het innoveren uw organisatie? Neem dan contact op om de mogelijkheden met ons door te nemen.  

 

  

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections