“Aspect ICT heeft zich bewezen als kundige partij. Medewerkers kwamen relatief vaak over de vloer.”
Mark van den Rijen

Operationeel directeur

Alom heeft meer mogelijkheden en minder gedoe dankzij Exact Globe en Synergy

Probleem

Het huidige ERP-pakket kon niet meer voldoen aan de wensen die Alom had. Zo was er behoefte om meer grip op de voorraad te kunnen houden en papierloos te werken.

Oplossing

Gezamenlijk is gekeken naar software dat deze wensen wel in kon vullen. Toen bleek Exact Globe in combinatie met Exact Synergy de beste oplossing. Door de MRP-functionaliteiten optimaal te benutten voldoet het pakket nu aan de wensen van de organisatie.

Wat heb je nodig?

Exact Globe, Exact Synergy, Exact WMS en consultancy.

01 Consultancy

Een slimmere oplossing

Alom is engineer en leverancier van spoormaterialen als dwarsliggers, bovenleidingen en spoorstaafbevestigingssystemen. Om de dagelijkse werkstroom in goede banen te leiden is het beschikken over moderne, gebruiksvriendelijke en efficiënte bedrijfssoftware een must. Mark van den Rijen, als operationeel directeur verbonden aan het bedrijf uit Arkel, vertelt welke stappen er met behulp van Aspect ICT zijn gezet.

Al sinds 2010 werkt Alom samen met Aspect ICT. “Het was logisch om ook dit traject samen op te pakken. Wij missen bepaalde expertise op dit vlak, terwijl zij erin zijn gespecialiseerd. We werden gewezen op de voordelen en mogelijkheden van Exact Globe (ERP), Exact Synergy (CRM en procesautomatisering) en WMS (Warehouse management). Aspect ICT verzorgde een demonstratie aan key-users en we zijn op bezoek geweest bij een andere relatie van Aspect ICT met vrijwel identieke processen als die van Alom. Deze relatie was erg enthousiast over het werken met de software van Exact.

Uiteindelijk hebben we besloten die kant op te gaan. We waren ons er van bewust dat Exact niet 100% dekkend zou zijn voor al onze processen, maar dat is geen enkele oplossing. Zo veel mogelijk papierloos werken en voorraadbehoefte in de tijd (MRP) stonden bij ons hoog op de agenda. De software van Exact gaf ons deze mogelijkheden.” Aldus Mark van den Rijen.

02 Ontwikkeling

Alles in goede banen

Van den Rijen vervolgt: “Aspect ICT heeft zich bewezen als kundige partij. Medewerkers kwamen relatief vaak over de vloer om alles in goede banen te leiden in opmaat naar de livegang. Dit heeft uiteindelijk zo’n twee maanden geduurd. De deadline van 1 april 2019 is daarbij gehaald en de begroting is niet overschreden.”

03 Beheer

Intensieve samenwerking

Aspect ICT staat ook nog steeds klaar voor de nazorg. “Voor eindgebruikers was het in het begin allemaal wennen. Ze hadden bepaalde gewoontes in de omgeving van Unit4, en nu moesten ze veel ontdekken in Exact. Vergelijk het met het in gebruik nemen van een nieuwe telefoon: het apparaat biedt honderden mogelijkheden, maar je gebruikt er misschien maar tien. Dat is even een ontdekkingstocht."

Een volgende stap is het werken met handscanners in het magazijn. Hier zijn we vorig jaar mee gestart, maar de standaard meegeleverde lite versie bleek niet voldoende. Nu hebben we de WMS oplossing van Exact aangeschaft en zijn we bezig met het verder optimaliseren van deze software. Het is een intensieve samenwerking waarbij we ondanks een goede inventarisatie tijdens het traject met nieuwe inzichten zijn gekomen. Soms denk ik dat meer contact heb met Aspect ICT dan dat ik zou willen. Aan de andere kant: alles wordt wel snel, secuur en serieus opgepakt. En met Synergy zijn we vrij ‘kaal’ begonnen, dus wat dat betreft is het verder optimaliseren een mooi streven richting de toekomst.”

Collega's die hun bijdrage geleverd hebben aan dit project

Xander Verschuren
Xander Verschuren
Relatiebeheerder Buitendienst
Peter Vleugel
Peter Vleugel
Business Software Consultant