Een ICT-dienstverlener in Coronatijd

Connections
27 maart 2020

Zondagavond 15 maart 2020. Het moment waarop heel Nederland te weten kwam dat we een lastige periode tegemoet gaan. Het kabinet nam maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen. 

Heel Nederland werd wakker geschud en dat hebben we geweten ook. Waar een normale maandag ons ongeveer 120 nieuwe incidenten oplevert, was dit aantal nu al ruim voor de lunch bereikt. De teller bleef maar doorlopen, om uiteindelijk bij het sluiten van de lijnen op 260 incidenten uit te komen. Massaal gaven onze relaties gehoor aan de oproep van de overheid om waar mogelijk thuis te werken, al dan niet afgedwongen door het feit dat de kinderen niet meer naar school of de opvang konden. 

Veel mensen vonden langzaam hun draai in de thuissituatie en liepen tegen soms onverwachte problemen aan. We hebben tientallen klanten een spoedcursus Microsoft Teams moeten geven, maar ook grotere relaties die tegen de limieten van hun omgeving aanliepen. Pleisters, slimme oplossingen en soms versnelde verkooptrajecten waren het gevolg. Halverwege de woensdag hadden we al een normaal weektotaal aan incidenten verwerkt. Die avond hebben we met een aantal collega’s zowel thuis als op kantoor een inhaalslag gemaakt en uiteindelijk vrijdags de week afgesloten op 893 incidenten. Dik 300 meer dan normaal.

Ook voor onszelf was het wennen. We moesten nieuwe planningen maken en duidelijkheid krijgen over de minimale gewenste bezetting. Daarnaast moesten we kijken hoe we collega’s zo over het pand konden verdelen dat de afstandsregel in acht werd genomen. Verder kwamen ook praktische zaken aan de orde, zoals veelvuldig videobellen en het upgraden van de server voor onze remote werkplek.

Ik vermoed dat we in de afgelopen twee weken met z’n allen net zoveel vooruitgang in het thuiswerken hebben geboekt als in de vijf jaar ervoor. Heel andere zaken werden en worden belangrijk: internetverbinding, switchconfiguratie, cloudsoftware en remoteservercapaciteit. Waarschijnlijk is in de afgelopen paar weken onze kijk op thuiswerken en cloudapplicaties blijvend veranderd en uiteraard blijven wij als dienstverlener proactief met u meedenken.

Neem contact met ons op

Het begint met een goed advies!

Heeft u vragen over ICT? Ik help u graag verder!

arrow right small Bezoek ons

De nieuwsbrief ontvangen?

Meld u dan aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijft op de hoogte van het ICT-nieuws!

{{ errors.first("field_24") }}
{{ errors.first("field_25") }}
{{ errors.first("privacy") }}
Connections